Roboten sparar en person i timmen


19.12.2023

”Wetroks robot tar över kantrengöringen i köpcentret MyZeil. På så sätt sparar vi en person per arbetad timme”

Michael Hopf på städföretaget UNIVERSAL är projektledare och ansvarar för städningen av köpcentret MyZeil i Frankfurt. Sedan maj har han en ny ”medarbetare” för kantrengöringen: rengöringsroboten Robomatic Marvin. En intervju om färre personaltimmar, publikfriande showinslag och om i vilka byggnader en robot gör störst nytta.

Michael, på UNIVERSALs webbplats står det att ni använder er av den modernaste rengöringstekniken. Är det därför ni har skaffat en rengöringsrobot?
Ja och nej. Det stämmer att vi är väldigt öppna för ny teknik. Men inte bara för att vi gillar nyheter, utan för den nytta den innebär. Det innebär att en innovation bara är intressant för oss om den kan hjälpa oss att sänka våra kostnader.

Vilken är din roll i företaget?
Jag har jobbat med lokalvård sedan 1968. Under min karriär har jag lett många städföretag både här hemma och utomlands. Sedan 2014 är jag projektledare på UNIVERSAL för köpcentret MyZeil i Frankfurt am Main och som medlem i företagsledningen är jag med och utformar strategin.

Vad skiljer UNIVERSAL från andra städföretag?
Vårt omfattande kunnande. Vi har många lokalvårdsmästare i teamet som har lärt sig hantverket från grunden, som är kända för sin decennielånga erfarenhet från den här branschen och som hittar lösningar för de allra knepigaste situationerna. Exempel: Om du frågar tio städföretag hur man på rätt sätt ska rengöra metallkarmen till ett fönster kommer nio av dem att bli svaret skyldig – men som det tionde företaget kan vi ge dig svaret.

Sedan maj 2023 använder ni Wetroks robot ”Robomatic Marvin” i köpcentret MyZeil. Var den främsta orsaken till anskaffningen den kostnadsbesparing som du nämnde inledningsvis?
Syftet med en robot är att spara kostnader. Punkt slut. Den som hävdar något annat är inte helt ärlig. Men maskinen kostar ett antal euro och vi är ett vinstinriktat företag, så då måste maskinen innebära en viss minskning av personaltimmar. Nu är det emellertid så att vi, på grund av personalbrist, kompenserar de medarbetare som saknas med roboten. Utvecklingen på arbetsmarknaden blir allt besvärligare, därför behöver medarbetarna i städföretag inte oroa sig för att konkurreras ut av robotar. Båda behövs, men för olika arbetsuppgifter.

Konkret: Hur mycket sparar ni med roboten?
Genom att arbeta parallellt med människa och maskin sparar vi en person per arbetad timme i köpcentret MyZeil. Marvin rengör kanter, personalen tar hand om golvytor. Det arbetet krävde tidigare två personer.

Finns det fler orsaker till roboten?
Det är faktiskt ett stort plus vid offerter eller säljsamtal med kunder att vi använder en robot. Med roboten i vår flotta visar vi att vi redan nu använder oss av framtidslösningar, att vi prioriterar rationell och effektivitetshöjande rengöring och att vi alltid kan garantera en jämn rengöringskvalitet. Det är sånt som slutkunderna vill höra!

Varför valde ni en rengöringsrobot från det schweiziska företaget Wetrok?
Min pappa var också lokalvårdsmästare. Han arbetade redan på 70-talet med sin första Wetrok-maskin. Han ansåg att Wetroks maskiner är Mercedesen bland rengöringsmaskinerna – effektiv, tålig och går aldrig sönder. Han använde maskinen i flera decennier och ihop med den höga rengöringskvaliteten kunde han räkna hem den mer än väl. När jag startade mitt första städföretag fick jag ta över maskinen efter honom. För mig ligger entusiasmen för Wetroks kvalitetsprodukter i vågskålen.

För vilka områden ansvarar roboten i köpcentret?
För rengöringen av kanter och hörn – i hela köpcentret, inklusive alla våningar och sanitetsutrymmen.

Roboten har alltså ”bara” hand om rengöringen av kanter och hörn?
Exakt. Men med en yta på runt 4 000 kvadratmeter per våning har Marvin fullt upp. Dessutom används han för punktrengöring som uppstår.

Vilken typ av punktrengöring sköter Robomatic Marvin?
På den översta våningen måste vi ta hand om många vattenpölar när det regnar. Vi har programmerat Marvin så att han kör exakt den rutt där de flesta pölarna bildas. Då ser han till att golven är säkra att gå på och minimerar olycksrisken för förbipasserande.

Är ni nöjda med rengöringsroboten hittills?
Nöjd är en underdrift – vi är helt BEGEISTRADE (strålar). Sedan i maj har den fungerat helt problemfritt, vi sparar personal, besökarna i köpcentret är helt fascinerade och kanterna är renare än någonsin. Men vi hade heller inte förväntat oss något annat från en Wetrok-produkt (blinkar).

Varför skaffade ni inte en helautonom robot?
Infrastrukturen i MyZeil är inte gjord för en helautonom lösning. Det finns till exempel inga lämpliga områden för att lasta, tömma osv. i byggnaden.

Vem programmerar Marvin och ser till att han kör sina rutter till vardags?
Lokalansvarig eller förarbetesansvarig kör en gång med Marvin över den yta som ska rengöras på varje våning och sparar den. Sedan kan lokalvårdaren för dagen ställa Marvin på startpunkten, slå på honom och sedan kör han sin rengöringstur helt själv.

Och vad gör personalen under tiden?
Medan Marvin kör längs skyltfönstren tar medarbetarna hand om andra områden för golvrengöringen, som t.ex. dammbindande torkning eller rengör golvytan med en sittkombiskurmaskin. Dessutom sköter de annan rengöring ovanför golvet: tömmer soptunnor, rengör reklamskyltar, polerar ledstänger, tar bort fingeravtryck på hissknappar osv. Den stora skillnaden mot Marvin är att han får betydligt fler åskådare när han jobbar än hans mänskliga kollegor (skrattar).

Hur reagerar förbipasserande på roboten?
Marvin är en riktig stjärna på MyZeil! Varje dag är det en massa fans som plåtar honom. Folk i alla åldrar filmar och ställer sig i vägen för honom för att se om han verkligen stannar eller viker undan, vilket han gör i 100 procent av fallen. Ett köpcenter är till syvende och sist en plats för underhållning och Marvin står för en riktigt underhållande städshow. En stor vinst för köpcentrets innovationsinriktning!

Hur städade ni köpcentrets golv tidigare?
På traditionellt vis, med mycket personal och antingen kombiskurmaskiner man går efter eller sitter på.

Hur ofta används roboten och på vilka golvtyper?
Marvin sköter kantrengöringen på köpcentrets alla våningar. Han behöver runt två till tre timmar per dag för det, sex dagar i veckan. Sedan tillkommer punktrengöring som uppstår. Han jobbar på terrazzo-, vinyl-, klinker- och betonggolv.

Vilken typ av smuts är det Robomatic Marvin tar bort?
Du skulle inte tro dina ögon om du såg vad som gömmer sig i hörnen på golvet i ett köpcenter. Damm, fettfläckar, spår av utspillda drycker, urin, avföring och till och med blodfläckar. Som tur är, är det betydligt vanligare med intorkade ketchupfläckar (skrattar).

Vilka rengöringsutmaningar är typiska för ett köpcenter?
Förändringarna. Ett köpcenter är som en levande organism som hela tiden förändras. Utifrån säsong förändras utställningsmontrar, kampanjytor och sittplatser. Man vet aldrig om en bänk kommer att stå kvar på samma ställe nästa vecka. Och Robomatic Marvin är som gjord för en miljö som ständigt förändras. Lätt som en plätt programmeras roboten om av lokalansvarig och anpassar sig till den nya miljön, utan att man behöver involvera extern support. Eller ”programmera” – lokalansvarig behöver ju bara köra den nya rutten en gång, sedan är det klart! Den enkla hanteringen är rena rama lyxen!

För vilka andra branscher eller byggnader tycker du att Marvin passar bra?
Överallt där det finns långa och trånga korridorer. Exempelvis på sjukhus, skolor eller flygplatser. Idag moppas dessa områden ofta för hand, men Marvin har en så kompakt konstruktion att detta manuella arbete enkelt skulle kunna automatiseras.

Kommer ni att skaffa fler robotar från Wetrok?
Just nu avvaktar vi slutet av testperioden på MyZeil. Om roboten fortsatt håller måttet och går att räkna hem så kommer vi att förse alla köpcenter med den. Vi pratar här om 30 köpcenter, eftersom vi är ett av Tysklands största städföretag för köpcenter.


Läs mer om Robomatic Marvin:
till robotics special sida