Att le med ögonen


08.03.2021

Utbudet i bensinstationernas butiksdel är ofta begränsat till snacks, godis, tobaksprodukter och trista mackor. Men inte i den nya bensinstationsbutiken Socar Premium i bergsbyn Samedan ett stenkast från den klassiska skidorten Sankt Moritz i Schweiz. Här fylls i stället butikshyllorna med regionala specialiteter. Här kan du läsa om masker som skapar kommunikationsproblem, placeringstips för desinfektionsdispensrar och nytänkande rengöring med granulat.

Sankt Moritz för tankarna till pälskappor, dyra Rolexklockor och lyxhotell. Av detta finns inte ett spår i grannbyn Samedan. När skidsäsongen är över råder ett påtagligt lugn i bergsbyn. Utom i det kommersiella centret Cho d’ Punt: Här är ortens företagarfamilj Pfister och den schweiziska livsmedelskedjan Migros just nu i färd med att bygga ett köpcentrum med butiker, restauranger och en bensinstation. I anslutning till köpcentret öppnar Migros inom kort även en livsmedelsbutik. Bensinstationen öppnade redan i början av december 2020 och drivs av Cinzia Pfister. Men att öppna en ny verksamhet mitt i coronatider hade sina utmaningar.

Masker det nya normala
På grund av nedstängningen hade alla restauranger i Schweiz fått stänga helt. Livsmedelsbutikerna fick bara hålla öppet till klockan 19 och omfattades av strikta restriktioner. Coronarestriktionerna påverkade också Cinzia Pfisters verksamhet. Den mysiga restaurangdelen längst in i butiken fick spärras av och står fortfarande oanvänd. Däremot ser hon inte masktvånget som något större problem: ”Våra medarbetare har vant sig. Maskerna har blivit det nya normala och är helt och fullt accepterade”, säger Cinzia. Men visst händer det att maskerna blir ett hinder i kommunikationen. De gör det svårare att höra och att läsa av läppar och mimik – inte minst om det finns höga ljud i bakgrunden – och det påverkar förståelsen. Dessutom är det svårt att ge kunden ett leende. ”Då är det viktigt att le med ögonen! Det är ett språk som alla förstår och uppskattar”, säger Cinzia.

Färska smörgåsar kräver en ren miljö
När man kommer in i butiken får man snarare känslan av att befinna sig i en delikatessbutik än i ett snabbköp intill en bensinstation. Färgtoner i sobert grått matchar trädetaljerna i harmoniskt välvda former perfekt och skapar en varm och välkomnande atmosfär. Lika påfallande som inredningen är sortimentet: ”Hos oss finns varken bake-off eller trekantssmörgåsar i plastförpackning. I stället satsar vi helhjärtat på pinfärska smörgåsar med närproducerade ingredienser, kulinariska specialiteter från trakten och små presentartiklar från ortens florister”, förklarar Cinzia det nytänkande konceptet. Den kompromisslösa kvaliteten kräver också kompromisslösa hygienrutiner – något som är en självklarhet för bensinstationens åtta medarbetare.

Skum som mirakelmedel mot fettfläckar
Varje morgon levereras färskt bröd från byns bageri. Brödet förvandlas sedan till läckra smörgåsar med caprese, skinka och ost. Tidigt varje morgon rengör personalen livsmedelsdisken med en helt ny, fortfarande ganska okänd rengöringsmetod: Skum som appliceras på en mikrofiberduk. Skummet bildas genom att den torra rengöringsgranulaten (Wetrok Granusurf) blandas med vatten i en sprayflaska och skakas. ”Jag gillar verkligen granulatrengöring! Den går helt enkelt inte att feldosera: En granulatpåse innehåller exakt rätt mängd för en flaska”, säger Michele Marcato, stationens verksamhetschef. Dessutom fördelar sig skummet mycket bättre över putsduken än flytande kemikalier. ”Tidigare använde vi bara flytande rengöringsmedel. Det var lätt hänt att man tog för mycket medel så att trasan blev alldeles för våt. Vi slet alltid med att få bort envisa fettfläckar från glaset. Med skummet behöver vi inte ens gnugga på fläckarna – de bara försvinner”, säger arbetsledaren. Sprayflaskan blandas till på morgonen och räcker hela dagen. Den står alltid nära till hands så att man snabbt kan trolla bort fingeravtryck och fläckar på vitringlaset.

Dispensrar inom nära räckhåll A och O
Tillredningen av smörgåsar och kaffe måste naturligtvis ske för hand. Det kräver minutiös handhygien. Nya engångshandskar är ett krav, precis som att alla måste tvätta och desinficera händerna före och efter kontakt med livsmedel. Cinzia Pfister vet vad som krävs för en god handhygien: ”Dispensrarna med handsprit måste placeras i direkt anslutning till varje arbetsstation. Att ha dem nära till hands är en avgörande faktor för en noggrann och beständig handhygien”. Därför har man placerat ut fyra dispensrar med handsprit på kritiska ställen i butiken: vid kaffemaskinen, vid smörgåsdisken, vid stationen där smörgåsarna tillreds och på personal- och kundtoaletten. Men disciplinen att sprita händerna kommer inte bara an på dispensrarnas placering. Även själva desinfektionsmedlet är helt avgörande: ”I våra dispensrar finns AHD 2000, ett desinfektionsmedel med återfettande och återfuktande egenskaper. Medarbetarna slipper fnasiga och torra händer och använder handspriten mycket oftare”, säger Cinzia. Man är även noga med att använda mild och hudvänlig tvål och tvättlotion.

Automatisk dispenser motverkar kontaminering
Även i kundzonen står en automatisk dispenser med handsprit strategiskt placerad precis vid ingången. ”Vi valde en beröringsfri automatisk dispenser från ingo-man för att slippa onödig beröring med ett pumphandtag. Kunderna behöver bara hålla händerna under dispensern för att den ska pumpa ut rätt mängd desinfektionsmedel”, säger Cinzia och tillägger ”men en del kunder tycker nog att den är väl modern – de letar efter ett pumphandtag!” Under desinfektionsmedelsdispensern har man lagt en smutssamlande matta för att skydda den nya golvet från fläckar.

Maskinell golvstädning trots liten yta
Golvet är av granitkeramik som gör det reptåligt och lämpat för maskinell rengöring. Just detta var viktigt för Cinzia: ”Med maskinen går städningen mycket snabbare än om vi skulle skrubba hela ytan för hand”. Därför städar man varje kväll golvet med den smidiga kombiskurmaskinen Discomatic Mambo. De ställen som maskinen inte kommer åt, till exempel under restaurangborden och på toaletterna, städar personalen manuellt med golvmopp. ”Städmaskinen är snabb och städar golvet med perfekt resultat – och gör att vi snabbt kan gå hem efter stängning”, säger Michele Marcato och blinkar.

Banbrytande rengöring av sanitetsutrymmen
Inte minst så här i coronatider är det viktigt att man använder effektiva rengöringsmedel. Men eftersom butiken har ont om plats för städartiklar valde Cinzia det platssparande, vattenfria rengöringsmedlet Granubowl från Wetroks granulatserie också till rengöringen av sanitetsutrymmena. När medarbetarna ska städa toaletten behövs inte mer än en liten påse med granulat. Man häller i granulaten i toalettskålen, fördelar den med toalettborsten och låter medlet verka en kort stund. Om det behövs kan toaletten därefter skuras med borsten. I jämförelse med flytande rengöringsmedel bevisar granulaten sina superkrafter mot kalk och smuts precis på rätt ställe utan att rinna.

”Granulaten har verkligen övertygat mig. Det är enkelt att använda, tar liten plats och ger ett perfekt resultat. Dessutom är det biologiskt nedbrytbart,” säger Cinzia. Efter ett toalettbesök torkar man händerna med pappershanddukar från en handduksdispenser från Tork. ”För oss är engångshanddukar en absolut självklarhet, inte bara i coronatider,” förklarar Cinzia.

Cinzia Pfister och hennes medarbetare gör allt för att skapa en så trygg och säker köpupplevelse som möjligt – och därför står borden i restaurangdelen tomma tills vidare. Man får hålla tummarna för att den epidemiologiska situationen förbättras och att kunderna snart kan sitta ned och njuta av traktens goda specialiteter i den mysiga och skinande rena bistrodelen.


Snabbintervju
5 snabba frågor till Cinzia Pfister, vd för Auto Pfister AG & verksamhetsansvarig för bensinstationen Socar i Samedan

”Om man byter ut en gammal rengöringsmetod mot ett nyare och enklare sätt får det en positiv effekt på medarbetarnas motivation”.

  1. Finns det något som säljer extra bra i bensinstationens butik?
    Bensin (skratt). Skämt åsido: Vi har flera favoriter från matavdelningen – lite olika beroende på säsong och tiden på dagen. Till lunchen är våra färska smörgåsar från livsmedelsdisken populära, och på vintern är det spolarvätska som går bäst. Spolarvätskan har även visat sig vara stöldbegärlig: Förra veckan stannade en bil till här utanför och föraren nappade snabbt åt sig en dunk och stack utan att betala!
  2. Vilka är utmaningarna när det kommer till rengöring och hygien i en bensinstationsbutik?
    Väldigt många människor går in och ut ur butiken varje dag. Det dras snabbt in olika typer av smuts. Just nu tampas vi särskilt med fläckar från vägsalt. Saltet innehåller ett ämne som sätter sig som berget på golvet. Och så är byggdamm ett ständigt problem. Dammet dras in av byggarbetarna från det intilliggande köpcentret. Men Wetroks kombiskurmaskin Mambo och rengöringsmedlet Wetrok Redur hjälper oss att städa bort både vägsalt och byggdamm med ett fläckfritt resultat. Dessutom tillreder vi våra färska smörgåsar varje dag och då är det A och O att ha en föredömlig handhygien. Det är avgörande att placera ut dispensrar med handsprit precis intill tillredningsstället.
  3. Hur kom det sig att du valde just Wetroks rengörings- och hygienlösningar?
    Vi satsar alltid på lokala produkter. Brödet till våra smörgåsar och bakverken beställer vi från bagaren här i byn och blomsterarrangemangen från byns florist. Samma tanke gäller även städutrustningen. Vi vill ha en leverantör som tillverkar sina produkter här i Schweiz, som snabbt kan bistå oss om vi har frågor och funderingar och som kan förse oss med alla rengörings- och desinfektionsprodukter från ett och samma ställe – alla dessa kriterier lever Wetrok upp till. Dessutom hade vi väldigt god hjälp av en lokal kundrådgivare som visade oss hur vi skulle använda rengöringsprodukterna för bästa resultat. Det var väldigt uppskattat hos våra medarbetare. Vår filosofi är ”Kompromisslös kvalitet” medan Wetroks är ”Kompromisslös hygien” – visst rimmar det bra?
  4. Ni rengör ytor och sanitetsutrymmen med granulat i stället för med flytande rengöringsmedel. Vad fick dig att välja denna nya rengöringsmetod?
    Flytande rengöringsmedel är krångliga på många sätt: De är lätta att överdosera, svåra att hantera och kräver mycket förvaringsutrymme. Granulat gör allt mycket enklare: Granulaten kommer i fördoserade och styckförpackade påsar, som inte är större än en portionspåse med socker. Vi har inte plats för ett stort städförråd och redan där ger granulat en avgörande fördel. När man använder produkten behöver man bara tänka på en enda sak: en påse per objekt (t.ex. en toalettskål). Medarbetaren behöver bara blanda granulaten med vatten. Alltså bara vanligt vatten från kranen – inte vatten i plastdunkar med rengöringsmedel som transporteras över halva jordklotet!
  5. Hur reagerade dina medarbetare på den nya rengöringsmetoden?
    Väldigt positivt! Vi schweizare är mer ändringsbenägna än man kan tro (skratt). Jag är helt säker på att nya metoder och tekniker berikar arbetslivet och till och med har en positiv effekt på medarbetarnas motivation. Om resultatet talar för sig självt – i vårt fall med den helt enastående granulaten – får man medarbetarna med på tåget och de tar sig an den nya metoden med stor entusiasm.
Några frågor?
+46 8 444 34 00

Begära specialist återkoppling